Het pedagogisch didactisch onderzoek geeft antwoord op de hulpvraag, laat daarnaast zien welke onderwijsbehoefte van belang zijn voor het kind en welke realistische doelen gesteld kunnen worden. Met deze informatie wordt een begeleidingsadvies opgesteld dat besproken wordt met school en ouders. In dit begeleidingsadvies wordt rekening gehouden met het klassenonderwijs van het kind zodat de Remedial Teaching goed aansluit bij onderwijs dat het kind in de klas krijgt. Wanneer school en ouders achter dit begeleidingsadvies staan, wordt het advies uitgewerkt in een handelingsplan. In het handelingsplan staat volledig beschreven hoe RT-Praktijk Francy van den Heuvel het kind zal gaan begeleiden om de vooraf gestelde doelen te bereiken. In deze begeleiding wordt constant gestreefd naar begeleiding op maat dat aansluit bij de onderwijsbehoeften en de doelen van het kind.
Om zo veel mogelijk rendement te bereiken staan in het handelingsplan tevens begeleidingssuggesties beschreven die de school en ouders indien mogelijk kunnen uitvoeren. Een nauwe samenwerking tussen RT-er Francy van den Heuvel, de school, ouders en het kind is van groot belang om te blijven voldoen aan de onderwijsbehoeften van het kind.