Na de aanmelding maken we een afspraak voor een intakegesprek. We maken in dit gesprek kennis met elkaar, bespreken waar de problemen precies zitten en bekijken wanneer de moeilijkheden ongeveer begonnen zijn. Als u in het verleden al andere hulp heeft ingeschakeld, willen we hier ook graag meer over weten. Als u bijvoorbeeld onderzoeksverslagen heeft, kunt u die meebrengen. Verder wil de remedial teacher natuurlijk graag horen wat de sterke eigenschappen zijn van uw kind en welke hobby’s uw zoon of dochter heeft.
Het is belangrijk dat uw kind zelf ook aanwezig is bij het intakegesprek. De remedial teacher wil namelijk ook weten hoe uw zoon of dochter zelf over het probleem denkt. Het ene kind schaamt zich voor zijn of haar probleem, terwijl de ander er juist stoer of onverschillig over doet. Dit is voor de remedial teacher belangrijk om te weten, want dit is bepalend voor de manier van begeleiden.
Verder bespreken we tijdens de intake natuurlijk hoe we uw kind het beste kunnen helpen. Ook maken we meestal direct een aantal praktische afspraken, zoals gunstige lestijden. Na de intake kijkt de remedial teacher of het nodig is om een pedagogisch-didactisch onderzoek uit te voeren. Als dit nodig blijkt, dan maken we hier na de intake een afspraak voor.